Peace on earth?

Stod i duschen och lade märke till en sak jag inte sett på länge. För två år sedan hängde min mamma upp en skylt på duschstången, hur du kollar efter bröstcancer. Det står hur man ska kolla igenom brösten en gång i månaden och längst ner stod det " I de flesta fall är det inte cancer" som ett sätt att uppmuntra. Men det jag lade märke till idag var att nu står det istället " I de flesta fall är det   cancer" och då kom jag på att det var jag själv som hade gjort det så.

För er som inte vet fick vi reda på för ett år sedan att min mamma hade fått bröstcancer. Och några dagar efter när jag stod i duschen såg jag skylten och blev så arg att jag tog upp en rakhyvel och raderade ordet "inte" från den. Så klart jag blev arg, det stod ju att i de flesta fall inte är cancer, och sedan går min mamma och får det. Ironi? Fel?

Som tur e för dom flesta kvinnor så är det inte cancer, men när jag såg lappen för mammografi första gången vart jag orolig och ifrågasatte mamma det första jag gjorde när hon kom hem. Men när hon väl kommit hem från läkaren så var det som tur var inte cancer. Och allt var frid och fröjd igen, i ett halvår till.

Okej jag ska inte gå och bli djup nu, för jag var inte guds bästa barn när min mamma låg hemma och mådde dåligt av cellgifter, jag var knappt hemma alls. Vilket jag såklart ångrar såhär i efterhand, men jag kan erkänna att jag är en svag människa, och jag är riktigt dålig på att hantera allvarliga situationer. Så mitt sätt att hantera det var att undvika och förneka.

Jag försökte ju såklart vara till hands ibland, följde med mamma till sjukhuset och så, men när vi satt i det där lilla rummet så började dom plötsligt fråga mig hur jag mådde. Usch jag sa nästan ingenting för jag var tvungen att hålla tillbaka tårarna. Så efter det gick jag tillbaka till rutinen och fortsatte hålla mig undan. När mamma rakade av sig håret var jag den sista i familjen som såg det, och bara efter att min syster sa att det inte såg så farligt ut vågade jag åka hem och kolla, och hon hade rätt, det var inte alls farligt. Bara lite annorlunda kanske.

Nu är iallafall alla behandlingarna över och mamma har fått ett nytt bröst att ersätta det dom tog bort. Och förhoppningsvis kommer den inte tillbaka igen. Slutet gott allting gott?


- Mamma & jag Egypten november 07 -

Kommentarer
Postat av: Lovis

Din mamma förstod nog hur tufft det var för dig också! Du är stark gumman :)

2009-04-24 @ 19:57:03

Skriv vad du vill säga här:

Ditt namn:
Ska jag komma ihåg dig?

Din email: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS 2.0